Autisme Spectrum Stoornis in het onderwijs
Door: Emma Driever Stagiaire
Ik zal mijzelf eerst even kort voorstellen. Ik ben Emma Driever en loop voor 5 maanden stage bij Logikos Trainingen. Ik ben een derdejaarsstudent aan de Hogeschool van Nijmegen en studeer Toegepaste Psychologie. Als afsluitende opdracht voor deze stage moet ik een opdracht inleveren die bestaat uit een performance (een stuk film).
Tijdens een training verzuim- en loopbaangesprekken op het Graafschapcollege bij docenten die les geven op de VAVO, kwam ter sprake dat docenten in het onderwijs veel te maken krijgen met psychopathologie. Naar aanleiding van het gesprek dat ik had met de zorgdecaan van het Graafschapcollege, ben ik een training gaan opzetten over Autisme Spectrum Stoornis in het onderwijs.
De wereld in losse foto’s
Autisme komt voor bij ongeveer 1% van onze bevolking. Het is voor iedereen anders. De informatiewerking is anders
bij mensen die autisme hebben. Zij zien de wereld niet als een film, maar als allerlei losse foto’s. Ze zijn gericht op detail, waardoor ze het globale niet voor ogen hebben. Emoties en gevoelens van anderen en van zichzelf zijn moeilijk te begrijpen omdat ze weinig inlevingsvermogen hebben, dit wordt ook wel ‘mindblindness’ genoemd.
Hierdoor hebben autisten het op het sociale vlak moeilijker. Ze snappen soms niet wat anderen zeggen, omdat ze alles letterlijk nemen. En ze kunnen zichzelf helemaal verliezen in iets wat hun interesse heeft opgewekt.
Ze hebben meestal grote behoefte aan structuur en wanneer deze structuur wegvalt, kunnen ze erg van slag zijn.
Daarnaast zijn mensen met autisme vaak actief in de dingen die ze doen, ze zijn eerlijk en hebben goed oog voor detail.
Zoals ik eerder al zei, autisme is voor iedereen anders. Sommige mensen met autisme hebben een grote behoefte aan sociale contacten, terwijl anderen ze juist uit de weg gaan. Voor sommige is de taal een lastig punt, terwijl anderen een bovengemiddeld vocabulaire hebben.
Autisme in het onderwijs
Welke hulp kan je iemand met autisme nou bieden, bijvoorbeeld in het onderwijs?
Het is belangrijk dat je iemand met autisme structuur biedt, denk bijvoorbeeld aan vaste tijden en het duidelijk aangeven van de tijden. Daarnaast is het belangrijk dat er weinig veranderingen zijn in de omgeving, denk bijvoorbeeld aan een vaste plek voor de persoon. Rust is ook erg belangrijk, dus een prikkelarme omgeving. Ook veranderingen kunnen onprettig zijn voor iemand met autisme. Wanneer je in gesprek bent, probeer dan je verhaal zo concreet mogelijk te verwoorden.
Pingback: Stage bij Logikos: "Ik kan met zekerheid zeggen dat ik een enorme ontwikkeling heb doorgemaakt." - Logikos Trainingen