Doe eens gek! – Over mindmappen en slim gebruik maken van je hersenen.
Door: Anouk Brinkhoff Trainer
Op de middelbare school had ik een docent die overtuigd was van de methode mindmappen. Een week
voor elk proefwerk zat de hele klas verplicht, zuchtend en steunend, kleine priegellettertjes, lijntjes en kleurtjes op een blaadje te krabbelen. Ik herinner me vooral veel frustratie. Frustratie om verplicht iets te moeten doen wat naar mijn idee totaal niet werkte. Ik vond dat mijn oude vertrouwde methode – lezen en samenvatten – prima werkte.
Later, tijdens mijn studie Bedrijfscommunicatie, begon ik zelf meer te ontdekken over slim studeren. Het bleek dat mijn vertrouwde methode van herhalend lezen en samenvatten helemaal niet zo efficiënt was. En dat ik, potverdorie, met die mindmaps veel sneller klaar was met studeren en bovendien hogere cijfers haalde. Kreeg die docent van de
middelbare school dus toch nog gelijk!
Sterspelers
Een groot deel van de frustratie tijdens die lessen op de middelbare school ontstond uiteraard doordat ik niet begreep wáarom we mindmaps moesten maken. Niks zo vervelend als iets te moeten doen waarvan je het nut niet inziet. Nu snap ik dat beter: mindmaps passen goed bij de manier waarop ons brein werkt:
- Je gebruikt de sterspelers van je brein: associëren en visualiseren.
- Je ziet in één oogopslag het overzicht.
- Je gebruikt zowel je linker- als je rechterhersenhelft.
Een ander deel van de frustratie zat hem in het feit dat we precies opgelegd kregen hoe we moesten mindmappen. Er was weinig speelruimte om je eigen voorkeuren te ontdekken. Terwijl dat volgens mij juist is waar slim leren over moet gaan: erachter komen wat voor jóu werkt. Ik heb dit tijdens mijn studie ontdekt door steeds meer uit te
proberen. Voor mij werkt bijvoorbeeld:
- Beginnen met een centraal thema in het midden.
- Eerst de hoofdtakken opzetten en daarna verder gaan in subtakken.
- Alleen kernwoorden gebruiken.
- Zoveel mogelijk bijpassende beelden tekenen.
- Verschillende kleuren per hoofdtak gebruiken.
Welke richtlijnen bij jou passen, ontdek je door te experimenteren.
Door veel te experimenteren met mindmappen en er mijn eigen draai aan te kunnen geven, heb ik ontdekt dat het me veel op kan leveren. Ik kan makkelijk zaken herhalen, ik krijg snel overzicht en haal(de) meer plezier uit studeren. Daarnaast heb ik ontdekt dat je mindmappen, naast studeren, voor veel andere doeleinden kan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Brainstormen
- Plannen
- Presentaties geven.
- Rapporten lezen.
Ik gebruik mindmappen nu nog steeds regelmatig tijdens mijn werk.
Doe eens gek
Of je gaat mindmappen, hoe je dat doet en waarvoor je het gebruikt is uiteraard aan jou. Ik weet als geen ander
dat het geen zin heeft om mindmappen verplicht te stellen omwille van het mindmappen. Ik heb met terugwerkende kracht echter wel meer bewondering gekregen voor die docent op de middelbare school. Hij deed een poging om ons meer te leren over ons eigen brein en hier meer uit te halen. Als ik terugkijk op de kennis die ik nu heb, zou ik graag willen dat ik deze al veel eerder op had gedaan. Volgens mij kunnen we het leerlingen, maar ook werkende volwassenen, veel makkelijker maken als zij beter begrijpen hoe hun hersenen werken en durven te experimenteren met methodes die buiten de gebaande paden liggen. Dus dit is mijn uitdaging aan jullie: doe eens gek. Probeer het eens op een andere manier. Wie weet wat het je oplevert!
De methode mindmappen maakt onderdeel uit van de training Train je brein. Hierin geven we aandacht aan de werking van ons brein en hoe we hier in het dagelijks leven gebruik van kunnen maken. De training is zowel beschikbaar als open training als als in-company. De training wordt ondersteund met een uitgebreide e-learning waarin veel oefenmateriaal beschikbaar is.